PUNKT. VRT. PLASTIK - ZURICH CONCERT

Artiest info
Website
facebook
Label : Intakt

Het trio Punkt. Vrt. Plastik ontstond op de Oktober Meeting 2016 in het BIMHUIS in Amsterdam. De in Amsterdam woonachtige Sloveense pianist/componist Kaja Draksler werkt hier samen met twee sterk gewaardeerde muzikanten uit Berlijn, Petter Eld, de bijna overal aanwezige Zweedse bassist en de Duitse drummer Christian Lillinger. De twee laatsten vormde vroeger de ritmetandem van het befaamde freejazz quartet Amok Amor. Punkt. Vrt. Plastik is een supersterk trio in de avantgarde jazz, dit is hun derde album voor het iconische Zwitserse label Intakt. Op deze live opnamen vinden we werk terug van het eerste album onder hun eigen naam en het vervolgalbum “Somit”. De merkwaardige naam van het trio kort uitgelegd: Punkt. betekent een bepaald gezichtsstandpunt en in het Zweeds een muzikale uitdrukking, Vrt. betekent tuin in het Sloweens oftewel waar de muzikale ideeën worden geplant en gecultiveerd en Plastik uit het Duits staat voor de plasticiteit van muzikale vormen en structuren.

“Tell’em what you’re going to say; say it; then tell ‘em what you just said: so runs the old adage” en dat is precies wat de Punkt. Vrt. Plastik ons laat horen in deze live opnamen gemaakt bij het “unerhört !-Festival” in de Rote Fabrik in Zurich in 2021. Het is gelijk raak in het eerste nummer “Nuremberg Amok” van Lillinger, een bijna atonale “strijd” tussen piano, bas en drums, uitermate intrigerende muziek, dat wel. Zoals ik al eerder opmerkte bij mijn recensie van hun vorige album is er, nadat er op het eerste gehoor sprake was van chaotische klanken, toch altijd weer een moment dat er zich een patroon aaneenrijgt waardoor de muziek spannend en uitdagend wordt. De tegendraadse ritmes van piano en drums zoals in “Axon” zorgen voor een bijna mystieke spanning, het vrolijke “Trboje” daarentegen waarin Draksler solo is te horen is gewoon ingenieus. Het springt onmiddellijk over in “Vrvica I” eveneens van Draksler, hier is er sprake van fraai samenspel van Eldh en Draksler waarbij bas en piano klinken als zoemende bijen, heel apart.

“Morgon Morfin” van Eldh is in mijn oren het fraaiste nummer op dit album met zijn romantische pianoklanken en bijna klassieke uitstraling, Kaja bewijst hier dat ze het niet altijd van free jazz klanken hoeft te hebben, hier spelt ze straight en hoe ! In “Traces of Veins” van Lillinger, laat hij middels een fraaie solo horen dat hij heel wat in zijn mars heeft, waarna Kaja en Petter aansluiten en het tempo wordt opgeschroefd. Het loopt naadloos over in “Zug” eveneens van Lillinger dat zijn titel helemaal waarmaakt met zijn sneltrein vaart . Het spannende “Azan”(Lillinger) met “struikelende” spel van Kaja sluit dit bijzondere album af, ik hoop dit bijzondere trio een keer live aan het werk te zien, dat moet een hele belevenis zijn.

Jan van Leersum.